Beläggningen på många konferensanläggningar är som en berg- och dalbana. Kvalitetskravet är dock konstant. Hesselby slott klarar omställningarna smidigt med personal från Majola RestaurangKonsult.

Såg du när några av Sveriges främsta artister gick loss med slägga och rev några av de gamla hotellrummen på Hesselby Slott? Det var ett tv-program för något år sedan med inredningsduon Simon och Thomas. Även om byggdammet lagt sig sedan länge är slottet fortfarande inne i en omvandlingsprocess. I ny regi håller ett musikslott på att ta form som ska komplettera dagens många konferenser med fler weekendgäster.

För Tina Dernelid, restaurangchef sedan sommaren 2011, ligger en av utmaningarna i att hela tiden anpassa personalstyrkan efter behovet.

– Det är otroligt svårt på den här typen av anläggningar, det är höga berg och djupa dalar, säger Tina som har många års erfarenhet från olika konferensanläggningar. Mönstret är detsamma – en

arbetsvecka kan bestå av fem luncher och fyra middagar.

– De flesta vill jobba femdagarsveckor och som chef vill man inte sätta folk på horribla arbetspass, säger hon. I matsalen på Hesselby Slott är de två fast anställda plus Tina.

– Ibland känns det som jag kan anställa hur många som helst men i slutänden kan jag inte det, inte på 100 procent i alla fall, säger hon. För att kunna hålla en hög och jämn nivå arbetar Tina sedan många år med Majola RestaurangKonsult. På torsdagar eller fredagar ringer hon och berättar hur många personer hon behöver nästa vecka. Det är oftast samma personer som kommer. Hennes krav på Majolas personal är tydliga. Yrkeskompetens är självklart men Tina vill att de som kommer till Hesselby Slott även ska trivas hos dom och vilja jobba:Även om man inte kan avsätta en halvtimme så försöker vi få alla som kommer hit att känna sig välkomna

– Det är väldigt viktigt hur man tar emot personalen, visar omklädningsrum och så vidare. Även om man inte kan avsätta en halvtimme så försöker vi få alla som kommer hit att känna sig välkomna, säger hon och berättar att det ibland kan vara tufft men att det är viktigt att tänka ”nu kommer en resurs och hjälper oss”. Personalen måste få en juste start.

Lars Larsson på Majola Restaurang- Konsult är ansvarig för deras matsalspersonal.

– För oss gäller det att vara lyhörda för både kundens behov och vår personals önskemål, säger Lars som ser ett tydligt mönster: De restauranger som lyckas integrera Majolas personal på ett bra sätt får samma personal återkommande.

– Vi tvingar aldrig någon att åka och arbeta på ett ställe. Och efter ett arbetspass kollar vi både med vår personal och kunden hur det gått. Är de nöjda? Vill de arbeta med varandra igen? Eller var det något som inte stämde? säger Lars – en enkel sammanfattning av en sund personalpolitik.

 

Eleonor Sesemann

Arbetar för Majola RestaurangKonsult

Hur är det att komma till ett nytt ställe?

– Det är lite nervöst, man vet inte vem man ska träffa. Jag har haft turen att alltid blivit bemött av rätt person.

Vad är svårt med att jobba på olika restauranger?

– Alla restauranger kör sin egen stil och vill ha det på ett visst sätt. Det är viktigt att dom visar hur dom vill ha saker och vart allt finns så att man kan göra det själv. Sedan är det viktig att man får en genomgång av menyn så att man känner sig säker i matsalen.

Hur länge har du jobbat för Majola?

– Jag tog studenten i våras, så jag har jobbat sedan sommaren. Jag söker ett fast ställe men fram till dess är det perfekt för mig att jobba runt, testa olika ställen och träffa olika människor. Jag trivs jättebra och det här är en bra väg att lära känna yrket.