Det är inte bara gästerna som ska trivas på krogen. Personalen är minst lika viktig. Majola RestaurangKonsult vet hur man får personalen att stanna.

Hur skapar man trivsel på arbetsplatsen? Forskarna sätter olika saker högst upp på listan – arbetskollegorna, möjlighet att påverka, känslan av att hinna med och bemästra arbetsuppgifterna och en chef som både kan entusiasmera, sätta tydliga mål och ge återkoppling. Vad som är hönan och vad som är ägget är oklart. Vad som däremot är klart är att det kan vara svårare att skapa trivsel bland personalen än bland gästerna. Och att personal som trivs ger nöjdare gäster är ju ingen hemlighet.

Trivsel är aktuellt – ända upp på regeringsnivå, där man vill att företagen ska engagera sig mer i sin arbetsmiljö. Jonas Sundin, delägare på Majola Restaurangkonsult, vet varför många väljer att arbeta hos dom.

– Vi har hundra procents fokus på personalen. Vi har inga gäster, inga råvaror att ta hand om eller menyer att skriva. Personalen är vår enda tillgång. Glömmer man det är man ute på tunn is, säger han. Ibland får Majola RestaurangKonsults personal frågan varför de inte tar en anställning på en vanlig krog istället. Jonas tror att svaret ligger i att de trivs på Majola RestaurangKonsult.

– Vi kan skräddarsy ett schema efter deras behov. Det blir möjligt att kombinera restaurangjobbet med fotbollsträningen eller rockbandet. Vi respekterar om någon säger nej till ett arbetspass på ett sätt som kan vara svårt för den enskilda krögaren, säger Jonas.

Och om någon inte skulle trivas på en arbetsplats så säger dom bara till.

– Vi skäller inte på vår personal om de inte trivs utan hittar en annan restaurang istället, säger han. Majola Restaurangkonsults kunder är alla typer av verksamheter, från stora hotell till små krogar, cateringfirmor eller kursgårdar.

– Du förstår vilken möjlighet det är att utvecklas i sin yrkesroll. Det är en helt ny innebörd av begreppet arbetsrotation, säger Jonas.

Foto: Anneli Hildonen