Vad gör du när…

… kocken plötsligt går i golvet?

a. Springer runt och skriker att alla ska hålla käften

B. Fortsätter att jobba – väntar på att simulanten ska resa på sig

c. Ger adekvat vård

… smörgåsnissen skär sig och blodet sprutar?

a. Refererar till Hasse och Tages ”spik i foten” och hämtar en kaffe

B. Suckar att kostnaden för plåster inte är att leka med

c. Hjälper till att göra rent och förbinda såret

… souschefen står i ljusan låga?

a. Klagar på hur illa det luktar när människohår brinner

B. Visar en blek fläck där du brände dig en gång för åtta år sedan

c. Kväver elden, spolar med ljummet vatten och ringer 112

… kökseleven bär fem 30 kilossäckar med mjöl till förrådet?

a. Han har faktiskt två armar och borde ta en säck under varje

B. Berättar att när du var elev så vägde säckarna 90 kilo styck

c. Föreslår att han ska använda en vagn

 

-Målet är att Majola RestaurangKonsults personal ska känna sig trygg. De ska kunna göra något tills ambulansen kommer, säger Rickard Liljedahl på SJ Service Academy som i början av januari höll en skräddarsydd grundkurs i Första hjälpen och Hjärt- och lungräddning för Majola RestaurangKonsults personal.

-Det här är framtiden. Egentligen är det lag på att alla arbetsplatser ska ha någon som kan Första hjälpen och Hjärt- och lungräddning men lagen är rätt otydlig, säger Rickard och berättar att i USA finns det restauranger som skyltar med att dom är utbildade i Heimlichs manöver. Och i Sverige börjar defibrillatorer dyka upp på hotell- och konferensanläggningar.

– Under ett år som ambulansförare upplevde jag att två människor dog på grund av att dom satt i halsen. Bägge fal- len var på restaurang och ingen försökte hjälpa till, säger Rickard.

En del skador är uppenbara, andra kräver mer kunskap. Om en gäst pratar osammanhängande, är otrevlig eller plötsligt går i backen är det lätt att tro att det beror på alkohol.

– Jag vill ge kursdeltagarna ett igenkännande. En diabetiker berättar sällan om sin diabetes och kan uppträda väldigt otrevligt. En frukt, en smörgås eller ett glas mjölk kan hjälpa för att få ordning på insulinet, säger han.

De vanligaste skadorna på restau- rangen är troligtvis små skärsår.

– Kockar är ett tufft släkte. Dom tej- par ihop sig själva och fortsätter jobba. Sedan får vårdcentralen ta hand om såret om det blir infekterat.

Om dom skär sig illa så kör dom till akuten själva.

Vaför utbildar ni er personal i Första hjälpen och Hjärt- och lungräddning?

Isabella Matsson Majola RestaurangKonsult

– Folk skadar sig och ingen vet vad man ska göra. Det händer hela tiden. Det är bra att kunna sådant här när man arbetar med män- niskor, säger hon.

För Majola Restaurang- Konsult är det även en fördel när kunder exempelvis ska hyra personal till stora event. Även om det inte är någon uttalad garanti att personalen ska kunna rädda livet på en gäst om olyckan är framme så finns i alla fall en större beredskap och en förmåga att tänka konstruktivt.