Restauranggalan 2017 På bilden: Årets arbetsplats.Elin Wallén, Josefin Carlsson, Rodrigo Illanes & Erik Lennmor Foto:Magnus Sandberg

Majola RestaurangKonsult är initiativtagare och står bakom Restauranggalans nya kategori Årets arbetsplats. Med utmärkelsen vill Majola lyfta fram goda förebilder men också undersöka hur branschen kan bli mer attraktiv.

 

Lars Larsson och Jonas Sundin på Majola RestaurangKonsult.

Hur kom ni på idén till kategorin ”Årets arbetsplats”?

– Vi satt på restauranggalan 2016 och många fina priser delades ut. Samtidigt satt alla och pratade om att det var så svårt att få tag i personal. Nästa dag frågade vi oss varför det inte fanns ett pris för den bästa arbetsplatsen?

Varför har ni satsat på det här?

– Vi vill alltid lära oss mer om vad personer attraheras av när de väljer sin arbetsplats, vilka faktorer som styr. Sedan tror vi att det är bra att lyfta fram goda förebilder.

Hur har ni gått tillväga?

– Tillsammans med employer branding-företaget Wildfire och Quicksearch genomfördes en enkätundersökning där runt 250 företag deltog. Därefter gjordes undersökningar och intervjuer med både ledare och anställda, som till slut gett oss tre finalister.

Varför är ”Årets arbetsplats” en viktig kategori?

– Det är vår övertygelse att förmågan att attrahera, behålla och utveckla personal är avgörande för en restaurangs framgång. Vi tror att det kommer att bli ännu viktigare i framtiden. I ett större perspektiv handlar det i sin tur om branschens utveckling.

 

FINALISTERNA

Vad är viktigast för att skapa en bra företagskultur?

Josefin Carlsson
driftschef Restaurang Hantverket

För att skapa en bra företagskultur tror jag att det är viktigt att se och bekräfta alla medarbetare.

Det gäller också att prata om vilken företagskultur vi eftersträvar på just vår arbetsplats. För att ta ett konkret exempel, när vi pratar om att sälja mer cocktails, så gör vi också det.

Redan vid en anställningsintervju så pratar vi om företagskultur och om hur viktigt hållbarhet är i alla led.

Jag tror på restaurangbranschen och strävar efter att oavsett vart man är i livet, så ska man kunna kombinera det med ett jobb i vår bransch.

Som ledare måste du också vara lyhörd, förtroendeingivande och delaktig. Du måste föregå med gott exempel helt enkelt.

Vad är viktigast för att skapa en bra företagskultur?

Lotta Boman
vd och ägare Sigtunahöjden

– Jag ser tre framgångsfaktorer. För det första ska man vara generös med att ta emot elever och praktikanter, och visa vilken kul och stimulerande bransch det här är. För det andra så tycker jag det är väldigt viktigt med bra introduktioner. När du börjar hos oss så får du lära känna hela verksamheten. Kockarna får följa med och städa hotellrum, receptionister får jobba ett pass i köket…

Sedan tror jag det är väldigt viktigt med ett hållbart ledarskap och att man erbjuder en arbetsplats med schyssta villkor. Man ska inte jobba 70-timmars veckor, varken som ledare eller anställd. Det är inte hållbart och leder bara till att folk blir utbrända i en ålder av 25 år och lämnar branschen.

 

Vad är viktigast för att skapa en bra företagskultur?

Sara Hedblom
F&B Manager Astrid Lindgrens värld

Ledare och medarbetare med rätt värderingar!

Vi har bra ledare som vill att Astrid Lindgren ska vara en bra arbetsplats för våra 150 säsongsanställda.

Vår vision i företaget är att vi ska vara ”Astrid Lindgrens värld på riktigt”.

Det är en stor vision men ändå lätt att förhålla sig till i allt vad vi gör. I det ligger det att se barnen först, ha mod, var rättvis och visa en stor hjärtlighet. Om ledarna föregår med gott exempel och har stor närvaro och delaktighet i driften kan de i sitt ledarskap förmedla den känslan till personalen.

Det skapar en trygg arbetsplats och ger medarbetare med mycket glädje och stolthet vilket resulterar i ett bra möte med gästen.

Vad utmärker en bra arbetsplats?

Robert Dybeck, arbetar med affärsutveckling på Wildfire, en attityd- och värderingsbyrå som hjälper företag att vinna hjärtat och hjärnan hos medarbetare.

En företagskultur ”sitter inte i väggarna”. Trivsel sitter i små saker, ryggdunken när någon gjort något bra eller när man firar gemensamma framgångar.

Ledarskapet är viktigt på flera olika sätt. Närvaron, till exempel genom att fråga

”Hur var din helg?” och faktiskt lyssna på svaret. Bra ledarskap är också individanpassat. För den unga föräldern som lämnar barn på dagis på morgonen, kan det vara extremt stressigt att vara på jobbet exakt samma tid varje dag. Genom att tillåta en viss flex för den personen, så minskar du stressen och ökar förutsättningarna för att personen ska trivas. För en person som alltid är på jobbet krävs ett annat ledarskap. Då kanske man behöver be personen att gå hem och träffa en kompis.

Vi är inte på arbetet bara som proffs, utan även som individer. På gott och ont beskrivs ibland företagskultur som en ”familj”. I en familj finns en stor acceptans för vem du är, inte nödvändigtvis för vad du gör. I ett företag måste man naturligtvis alltid ha ett fokus på vad man gör. En atombomb för motivationen på en arbetsplats är om förtaget eller chefen säger att det står för något, men sedan inte lever upp till det.

Ett ”policy-dokument” skapar inte trivsel. Walk the talk, visa att du bryr dig om dina anställda.