Klarar din restaurang av att hantera en till modell av vinglas? Med förhållandevis små medel kan du skapa större vinupplevelser och öka lönsamheten.  

– Det är viktigt att skilja på en vinglasprovning och en vinprovning, säger sommeliern Tina Trigg, från Café Cuvée när hon inleder eftermiddagens vinglasprovning på Smörgåsbord. Tina arbetade på Restaurangakademin under flera år och driver sedan 2018 Café cuvée tillsammans med maken Markus Löfgren på Södermalm i Stockholm. För den här vinglasprovningen är hon anlitad av Smörgåsbords leverantör Buhr agenturer som visar upp sin glasserie Finesse, från Schott Zwiesel. Framför Smörgåsbords personal står sex glas uppdukade, ett champagneglas, två glas för vita viner, två för röda och ett vattenglas. 

Tina Trigg, krögare på Café Cuvée med en bakgrund på Restaurangakademin höll i vinglasprovningen på Smörgåsbord.

– Så vad har glaset för betydelse, frågar Tina retoriskt samtidigt som Smörgåsbords personal provar en klassisk champagne i ett glas som har en liten utbuktning på sidan och fångar upp champagnens brödiga arom. Tina tar avstamp i gästens förväntningar på restaurangen: Vill du ha en smal champagne flute fylld till brädden eller är du ute efter mer smak? Resonemanget leder givet till nästa fråga:

–  Serverar du bara bubblor eller ett seriöst vin som har bubblor, fortsätter hon och kommer in på själva kärnan.

– Förutsatt att du har bra och goda viner så kan olika glas förstärka vinupplevelsen. 

Tina smakar av nästa vin innan hon går vidare och serverar en stram Riesling i ett smalare glas och en lite fylligare Chardonnay i ett lite rundare glas. Smörgåsbordsgänget provar, jämför samma vin i olika glas och gör sedan samma sak med rött vin. En fyllig Pinot Noir serveras i ett glas med en stor och rund kupa och ställs mot en lite lättare Cabernet Sauvignon, serverad i ett glas med en hög kupa och inte lika rund form. 

– Förutsatt att du har bra och goda viner så kan olika glas förstärka vinupplevelsen.

Tina Trigg

Men förstärker vinglasen verkligen gästupplevelsen? På Café Cuvée arbetar Tina med två röda och två vita modeller av vinglas. 

–  Gästerna är beredda att betala för högre kvalitet, säger hon och berättar att hon förra veckan hade två damer som beställde varsitt glas vin, en Chardonnay och en Riesling. Att vinerna serverades i olika modeller av glas väckte både nyfikenhet och intresse hos gästerna. 

Olika modeller av glas förstärker gästens upplevelse av vinet. En till modell, kompletterad med ett bra vinerbjudande, kan förstärka både gästens upplevelse och restaurangens ekonomi.

Och där kanske svaret på den första frågan, skillnaden på vinglasprovning och vinprovning finns. Marcus Johansson från Buhr agenturer fyller i: 

–  En vanlig restaurang har fyra glas till matsalen. Ett rött, ett vitt, ett champagne- och ett vattenglas. Kan man hantera ytterligare ett glas, exempelvis ett glas som lämpar sig för fylliga rödvin? Och samtidigt erbjuda några riktigt fina viner på flaska? 

Thomas Furu, på Smörgåsbord, är inne på samma linje. 

– Om man räknar med ett procentuellt påslag på lite dyrare viner så blir dom extremt dyra. Om man däremot räknar med ett fast påslag så kan restaurangen både skapa en riktigt fin vinupplevelse för gästen och samtidigt tjäna lite mer än om man bara sålde sina vanliga viner.