DSC_3791

Du behöver inte gå genom ett nålsöga för att komma till Himlen. Det är inte heller särskilt svårt att skaffa sig sin egen logga på sina glas och sitt porslin.

– Det är svårt  att förklara vad Himlen är, säger barchefen Patrik Holm på Himlen. Vi sitter inte på något frireligiöst café utan på 26 våningen i gamla skatteskrapan på Södermalm tillsammans med restaurangchefen Sammy Broqvist och Sara Meijer från Smörgåsbord. Det är en 360 graders vidunderlig utsikt från baren.

– Himlen är ingen konceptkrog utan är snarare en utpräglad cocktailbar med en matsal som serverar klassisk lyxmat med basen i den franska skolan, förklarar Patrik. En beskrivning av gästerna kompletterar bilden.

– Vi har en väldigt bred publik, från den lokala Södermalmsbon till affärsresenären från Storbritannien. Förvånansvärt få stamgäster men knökfullt från onsdag till lördag.

För ett par år sedan hade man en något högre svansföring med enbart avancerade cocktails och champagne på menyn. Idag har cocktaillistan kompletterats med både drinkar och mousserande vin.

Så varför har man valt att arbeta med sin profil på vinglasen?

– Egentligen hade vi kunnat sätta ett streck, för att markera volymen som vi serverar. Fast då är det snyggare med namnet, säger Patrik och förklarar att loggans överkant är en markering för hur mycket vin som ska hällas i glaset.

– Men naturligtvis är det även positiv PR.

För ett tag sedan fick han ett mejl från en kvinna som varit i baren och undrade om hon kunde få köpa två vinglas. Patrik skrev tillbaka att glasen egentligen inte var till salu men om hon kom tillbaka så skulle hon få två glas. Ett par veckor senare dök hon faktiskt upp, till Patriks förvåning. Och det visade sig att hon var präst.

– Det är klart att hon skulle få ett par glas som det står ”Himlen” på, säger Patrik och ler.

DSC_3757

Sammy Broqvist (Restaurangchef), Sara Meijer (Smörgåsbord) och Patrik Holm på HIMLEN.

Utomlands är det annars vanligare med försäljning av attiraljer på restauranger – allt från t-shirts till glas och muggar. Himlens restaurangchef Sammy Broqvist tycker att det är viktigt att namnet används på rätt sätt.

– Det får inte kännas plottrigt men får gärna finnas där det känns naturligt, säger han.

På andra restauranger där han arbetat har man haft loggorna på servetter och tallrikar.

Sara Meijer, på Smörgåsbord, har hjälpt Himlen och många andra restauranger med att ordna loggor på glas, porslin och bestick.

– Utvecklingen är att fler arbetar medvetet med sin profil, säger hon och tar Il Tempo som exempel där den zebramönstrade dekoren i porslinet också återkommer i inredningen på restaurangen.

Hur går logotypprocessen till?

– Det är viktigt att man har god tid på sig, säger hon. Beroende på restaurangens logotyp väljer man ibland bort text eller bild för att skapa en renare grafisk symbol, säger Sara. Man måste också beställa lite större volym för att det ska kunna bli hanterbart i fabriken. Exakt hur stor beror på produkten.

– Det är alltid bäst när fabriken sätter på loggan. Dom kan sina glas och tallrikar, säger hon även om det går att göra efteråt. Fabriken tillverkar en kliché, eller typ av mall för loggan. Färgen trycks på godset som har värmts upp för att färgen ska få bästa hållbarhet.

– Enklaste sättet att hitta rätt placering av logotypen är att prova sig fram, säger Sara och berättar att man även kan använda sig av flera klichéer och på så vis få fram en helt ny dekor.

Ta vacker sked i hand www.smorgasbord.com

Smörgåsbord hjälper dig gärna med att sätta logotyp på ditt porslin, glas eller bestick.
www.smorgasbord.com