Processen hur idéer egentligen föds är smått mystisk och ett återkommande ämne för psykologers forskning. Då är det lättare att se var idéerna tar form. Krog besökte Smörgåsbords showroom.

Kreativa människor funderar   ofta på en idé innan de vet hur de ska genomföra den. Processen innehåller ett sökande. I vissa fall handlar det om en idé som är vag eller otydlig. I andra fall handlar det mer om val mellan flera alternativ. Till Smörgåsbords showroom vid Gärdet i Stockholm kommer många kockar, krögare och matsalsmänniskor i just syftet att låta sina idéer ta form. Hanna Gyllenstierna på Smörgåsbord är väl förtrogen med branschens kreativa processer. 

– Ibland kommer folk in och vet inte vad dom letar efter utan får inspiration från utställningen. Dom går runt och kollar på porslin, glas, barutrustning eller mindre köksmaskiner, säger hon och berättar att en del är på jakt efter något nytt eller bara vill kolla in säsongens nyheter. 

– Andra kunder vill att vi sätter oss ner och har en ”brainstorming”. Det kanske finns en vision, en drömgäst eller ett ursprung som ska ta form med hjälp av glas, porslin, bestick och andra attiraljer, fortsätter hon och berättar att det inte heller är ovanligt att kunder som är på jakt efter väldigt udda saker kommer in. En serveringsbricka som sitter fast i ett bälte – som setts i Madrid på en utlandssemester. Eller saker som ingen riktigt vet om de finns: Salt och pepparkar i silver – fast mindre än en tumme i storlek…

– Då får vi börja leta, kontakta våra leverantörer och se hur vi kan få fram det som kunden vill ha, avslutar Hanna och tillägger att det just på det viset hela tiden hamnar nya produkter i Smörgåsbords sortiment. 

Fabio Danho, krögare på Isolé med flera restauranger,  tillsammans med Alexander på Smörgsbord.

– Jag pratade med Alex (på Smörgåsbord) och förmedlade min idé. Utifrån den så plockade han fram olika saker som han tänkte kunde passa. Sedan gick vi igenom de olika alternativen, säger Fabio Danho, som driver flera restauranger i Stockholm och nu senast öppnat Isolé på Sibyllagatan. Det är en intim och elegant kvarterskrog som utgår från de sydeuropeiska och sydamerikanska köken och fokuserar på smårätter. 

– Det är väldigt bra att känna på grejerna, hålla i besticken, känna hur tung en tallrik är, få en uppfattning om storleken. Det får man inte om man tittar i en katalog, säger Fabio och berättar att första mötet på Smörgåsbord skedde ungefär en månad innan restaurangen öppnade. 

– Sedan är det skönt att gå runt i deras showroom, för man kommer på saker som man glömt, fortsätter Fabio och tillägger att han fann allt han behövde men att viktigast för honom är servicen. 

– Jag var lite sent ute och ismaskinen som jag köpte skulle inte komma förrän efter vi öppnat. Då lånade Alex ut en av deras ismaskiner och fixade så att den installerades på Isolé. Det är sånt som uppskattas. 

Marsel Ottobre, Italianogruppen tillammans med Angela på Smörgåsbord

– Ciccio’s är en ”New Yorkig” 30-tals restaurang, säger Marsel Ottobre när jag ber honom beskriva Italiano-gruppens senaste restaurang på Nybrogatan 19-21 i Stockholm som öppnar under hösten. Ett ”back to the roots”-koncept som i det här fallet är den syditalienska maten immigranterna tog med sig till New York och Boston. 

– Vi vill servera på klassiskt italiensk sätt, där man äter en förrätt, en mellanrätt (som är pasta) och en varmrätt. Tanken är att flera ska kunna dela på ett par rätter.

– Smörgåsbord har varit med i den kreativa processen sedan första dagen. Det har gått så långt att om jag hittar något jag är intresserad av så ringer jag Angela eller Hanna på Smörgåsbord, så hjälper dom mig, säger Marsel och berättar att till den kreativa processen hade han gjort en omfattande research, kollat på restauranger i New York och satt ihop ett bildspel. 

– Smörgåsbord har specialbeställt salt- och pepparkar, sockerströare och vinkaraffer från en fabrik i Italien. Även porslinet, som har Ciccio’s logotyp och ett speciellt mönster, är specialbeställt från Italien. 

Mathias Dahlgren, Rutabaga och Matbaren, tillsammans med Hanna på Smörgåsbord.

– Jag och Staffan Naess, köksmästare på Rutabaga och Matbaren, har arbetat med att ta fram ett koncept för ett projekt som blir offentligt senare i höst, säger Mathias Dahlgren krögare på Rutabaga och Matbaren. På Smörgåsbord träffade jag Hanna och vi gick igenom det dukade bordet. Jag kom dit med en ganska grov grundidé och vi gick igenom allt som behövdes. Hur ska serveringen fungera? Vilka utensilier, bestick, formar behövs? Det är en kreativ process där jag berättar vad vi vill göra och dom hjälper till. Det är viktigt att allt passar och stämmer. 

Dani Puurbazrgan, Birgittas Bageri tillsammans med Alexander på Smörgåsbord

– Jag har jobbat med Smörgåsbord i många av mina tidigare restauranger, säger Dani Puurbazrgan. Nu har vi öppnat Savör, en fransk restaurang med modern och rustik inredning i Nacka Strand. Processen såg ut som vanligt, jag gick dit och fick hjälp med att köpa allt från porslin till köksmaskiner. Dom har ett brett sortiment och följer med tiden. De är också bra på att ge förslag. När jag kommer dit har jag en idé om hur restaurangen ska se ut. Dom är bra på att plocka fram alternativ som gör att allt passar ihop