ingång_omslag_0001Fler och fler krogar väljer att satsa på pers onalens kläder och ser på klädvalet som en del i restaurangens profil.

När odlat och ursprungsmärkt i all ära men personalens kläder säger också mycket om din restaurang. Ordet mode från latinets Mo´dus ”sätt” är ett uttryck för tidsandan och dess ideal, förmedlade genom framförallt kläderna. Och vi lever i en tid då bloggare lägger upp ”dagens outfit” på internet och modevetenskap är en institution på universitetet. Tanja Küller på Smörgåsbord ser hur fler och fler krogar arbetar med en medveten profil, både i matsalen och i köket.

– Det blir vanligare med unika kläder. Fler krogar söker samarbeten med svenska designers, säger hon och berättar att utbudet av leverantörer av bra restaurangkläder också växer. Något som tyder på ett större intresse i branschen.

– Fler restauranger vill ha sin logga broderad på kläderna. Det erbjuder alla våra leverantörer, säger hon.

Till köket finns det en uppsjö av olika modeller på kockrockar. Knappval, skärningar, tyg, passformer och färger, vad ska man tänka på?

– Det är viktigt med luftiga material som andas och tyget ska vara slitstarkt för att tåla tvätten, säger Tanja som rekommenderar bomull. Syntet är dock lättare att tvätta och håller färgen bättre om man vill ha en färgad rock.

– Det finns kockrockar i jeanstyg, bomull, linne och polyester, säger Tanja och berättar att det även finns olika blandningar till exempel 75 procent bomull och 25 procent polyester.

– Det viktigaste är att man har en rock som man tycker är skön, säger hon.

I matsalen där det inte är lika varmt som i köket är polyester ett vanligare material då det gör att kläderna inte skrynklar sig så lätt. Traditionellt sett används kläderna både för att markera hierarki eller yrkesroll men det finns även en motsatt utveckling.

– En del restauranger lyfter hellre individen och personens stil. Det skapar en speciell känsla på restaurangen, säger Tanja och tar baren som exempel.

– Tatueringar är nästan en del av bartenders arbetskläder, säger Tanja.

 

Maria Blom Restaurangchef på Riche

Maria Blom
Restaurangchef på Riche

På Teaterbaren har man ett skräddarsytt sommelierförkläde som Smörgåsbord hjälp till med att ta fram och på Riche har man ett förkläde som handbroderats efter mönster av Christian Falk för att ge en mer personlig känsla.

På Teaterbaren har man ett skräddarsytt sommelierförkläde som Smörgåsbord hjälp till med att ta fram och på Riche har man ett förkläde som handbroderats efter mönster av Christian Falk för att ge en mer personlig känsla.

”Det finns två aspekter på serveringskläder. Den ena är att du som personal kliver in i din yrkesroll. Kläderna skapar en tillhörighetskänsla och det är väldigt viktigt att man känner sig bekväm. Den andra aspekten är att kläderna lyfter fram företagets profil, som gäst ska det synas vart du är.

På Teatergrillen har vi ett sommelierförkläde i ett tjockt material som är enkelt men ändå ser välklätt ut. Vi har vita skjortor med servitörens/ servitrisens initialer broderade i vitt i nacken. Det är sobert och propert, precis som Teatergrillen.

Självklart påverkar klädseln gästupplevelsen. Det handlar också om hur man vill att personalen närmar sig och agerar med gästen, hur personlig man vill att personalen ska vara. Våra hovmästare har till exempel privata kläder och får klä sig precis hur de vill inom ramen ”hel och ren”. Vi vill skapa en igenkänningsfaktor och att gästen känner sig hemma. Man blir det man klär sig i. Det får inte bli för uniformt!”

 

 

 

 

Theo Stefanidis matsalsansvarig på Zink Grill,Prinsen, Il Tempo och Villa Gothem

Theo Stefanidis matsalsansvarig på Zink Grill,Prinsen, Il Tempo och Villa Gothem

På Il Tempo har serveringskläderna nyligen bytts ut till en lite ledigare men ändå klassisk italiensk stil.

På Il Tempo har serveringskläderna nyligen bytts ut till en lite ledigare men ändå klassisk italiensk stil.

”Serveringskläderna är väldigt viktiga på alla våra restauranger, de förstärker restaurangens karaktär och hela tanken med krogen. Till en klassisk krog med anor från 1800-talet passar det inte med supermoderna kläder. Det är inte vår filosofi.

Vi väljer kläder med stor omsorg. Ledningen bestämmer stilen och vi tar hem prover som serveringspersonalen testar och tycker till om innan vi beställer. Idag finns inget större behov av kläder med många fickor, de flesta gäster betalar med kort och man klarar sig med en penna, ett kladdblock och en öppnare. Det är inte snyggt med 50 pennor i bröstfickan. Jag tror att gästen tar intryck av personalens klädsel och att den bidrar till gästupplevelsen.”