En 20 meter lång vägg fylld med olika modeller av tallrikar får krögare, köksmästare och restaurangchefer att vallfärda till Smörgåsbord. Vad ska man tänka på när man väljer porslin?

– Det viktigaste när man väljer porslin är att man har en idé om helheten – vad för mat har man tänkt att servera, vad är det för typ av restaurang och vilken känsla man vill skapa, säger Alexander Andersson, på Smörgåsbord. Han sitter tillsammans med Christopher Lidström, i en Barcelonasoffa framför baren på Smörgåsbord och bakom dom finns en vägg med restaurangporslin.

– Vill du servera fingerfood på lite mindre tallrikar eller är du ute efter en lunchtallrik som ska kunna fungera till det mesta, fyller Christopher i och fortsätter att berätta om utvecklingen på finkrogarna.

– Många är på jakt efter det som ingen annan har. Helst något helt udda, säger han och berättar att tidigare samma dag fick Smörgåsbord besök av en kock som ville hitta en liten blomkruka som han skulle använda i en servering. Just att leta reda på saker från alla möjliga håll är vanligt på Smörgåsbord.

Naturfärgat porslin och tallrikar med dekor är populärt på Smörgåsbord.

– Jag skulle säga att vårt sortiment består till 50 procent av saker som våra kunder har efterfrågat, säger Christopher.

– Det uppfinns hela tiden nya sätt att servera mat, säger Alexander.

Ett av de enklaste sätten att välja porslin är att besöka Smörgåsbord.

– Många av våra kunder gör provdukningar här, testar hur porslinet ser ut mot olika bordsmaterial.  Andra lånar med sig porslin, för att se hur det passar på restaurangen, säger Alexander

Porslinsväggen bakom dom består av ett 100-tal olika serviser från ett 30-tal olika fabriker, främst från Europa.

– Allt får inte plats på väggen, det står mycket utspritt i butiken, också konstaterar Christopher.

När det gäller det traditionella porslinet så går utvecklingen mot mindre tallrikar, 24 centimeters diameter istället för 28 centimeter.

– Vi ser också hur det blommiga ”mormorsporslinet” kommer, säger Christopher och visar upp en tallrik med en vacker blommig dekor som ger en lite ödmjuk och vördnadsfull känsla.

– Även färgat porslin, som varit den rådande trenden under senare år fortsätter att vara populärt och får sällskap av lite ljusare och sobrare naturfärger, avslutar Alexander.

 

Jaktsäsong på porslin

Johanna Johansson, arbetar med inköp på Smörgåsbord.

Hur går det till när du köper in porslin till Smörgåsbord?

– Ofta har en kund hittat en tallrik, eller sett något på Instagram, och kommer till oss och undrar om vi kan köpa in det. Vi tar kontakt med fabriken och informerar oss om pris, kvalitet och material. Det är viktigt att våra kunder vet vad de köper – om det är lergods, porslin eller stengods. Andra gånger är det våra befintliga leverantörer som kommer med intressanta nyheter.

Du besöker många mässor ute i Europa, vad ger det?

– För mig handlar det framför allt om kontakter med olika leverantörer. Ibland kan jag ha hört talas om något som jag vill kolla upp. Mässan i Milano är galet stor med  24 utställningshallar. Jag skulle gissa att den är tolv gånger så stor som Stockholmsmässan. Det är nödvändigt att veta vad man letar efter.

Studiebesök Gustavsberg

– Gustavsberg är en väldigt anrik porslinsfabrik där allt arbete fortfarande görs för hand. Man får mycket större förståelse för produkterna när man ser hantverket bakom. Hur dom arbetar med dekoren, glasyren och alla stegen i processen, säger Christopher Lidström.