En vacker restaurangmiljö är alltid ljussatt på ett genomtänkt sätt. Krog träffade arkitekten Peter Ågren och Smörgåsbords Thomas Furu för att reda ut – vad är bra ljus?

– En bra ljussatt lokal har ett differentierat ljus. Det ska finnas mörka ytor, ljusa ytor och allt däremellan, säger Peter Ågren från arkitetktbyrån Millimeter som står bakom inredningen på exempelvis Wienercaféet, Publics restauranger i Åkersberga, Täby och Sundbyberg och Brasseri Balzac. Vi träffas på den sistnämnda, Balzac, tillsammans med Thomas Furu från Smörgåsbord, som levererat både lampor och utrusning till många av de restauranger som Peter designat.

Thomas Furu, Smörgåsbord och Peter Ågren, Millimeter Arkitekter.

Det första Peter gör när han designar en restaurang är se över flödet och logistiken och själva layouten av restaurangen. 

– Den här lokalen har väl haft en fyra eller fem olika layouter, säger han och blickar ut över Balzacs matsal. När layouten är klar och godkänd börjar arbetet med ljussättningen, eller det som ljusdesigners kallar för grundljus. 

– Om du tänker dig en teater, opera eller rockkonsert så har du en rad lampor längst fram vid scenens kant som ger grundljuset, förklarar Peter. Därefter handlar det 

om vilken effekt du vill skapa, vilka ytor du vill ska ha mer eller mindre ljus. Peter jobbar inte efter någon regelbok utan det är känslan som styr men tar givetvis hänsyn till att exempelvis en arbetsstation i matsalen behöver mer ljus. 

På Balzac samverkar grundljus och effektljus. Ovanför väggarnas bröstpanel ligger en ledljusslinga, täckt med ett diffusrör för att ge ett jämnare och mjukare ljus som inte bara markerar rumsligheten.

– Ljuset förstärker väggens och färgens reliefkänsla och man får ett djup i färgen, säger Peter och pekar på hur de kontraster han vill skapa bildas i skuggorna under bröstpanelen. Även pelarna i lokalen har inbyggda ledstrips i speglarna som ger accenter i rummet. Spotlights, med en förhållandevis bred spridning och mjukt ljus, lyfter olika detaljer som till exempel tavlor. De största ljuskällorna är dock armaturerna i taket. 

Det är oftast Thomas på Smörgåsbords jobb, att få fram lamporna Peter hittar, eller att ta fram alternativ. Smörgåsbord importerar från många länder i Europa men även USA och exempelvis Australien. Balzacs armaturer kommer från Italien, har en touch av art deco och består av åtta kulor arrangerade i dubbla led. De hänger någon dryg meter från taket och förstärker lokalens takhöjd och bidrar till atmosfären. 

– Armaturer är ofta väldigt dyra, men bidrar mycket till restaurangmiljön. De ger resultat, säger Thomas. 

– Idag ser man ofta en naken glödlampa på restauranger. Det är för tråkigt, säger Peter och skakar på huvudet. Peter vill att gästerna ska se armaturerna, lägga märke till dom – att lamporna ska tillföra och förstärka miljön. 

Wiencafeet är en av Stockholms mest genomarbetade cafémiljöer.

– Finns det något fulare än en nattklubb i städbelysning, frågar han retoriskt. Sedan när man tänder belysningen för kvällen blir det plötsligt en snygg nattklubb. 

På Balzac finns ytterligare lampor på väggarna, runt sittbåsen, över baren och i barhyllorna, och vill man kan man dämpa belysningen något på kvällen.

– Fler och fler restauranger jobbar med schemalagda ljussättningar, säger Thomas. Ett visst ljus för lunchtid, ett annat vid middagstid och ett tredje senare på kvällen. Gärna programmerat så att det inte glöms bort eller sker godtyckligt. 

Både Thomas och Peter känner dock till många restauranger där det är alltför mörkt för att läsa menyn, där en hård spotlight rakt ovanför gästen huvud ger ansiktet ofördelaktiga skuggor och där lampornas sken helt enkelt sticker i ögonen. 

– Det första alla säger när dom ska öppna en restaurang är att det ska vara varmt och ombonat. Och man satsar på bra bord och stolar och liknande…  Men ibland glöms ljuset bort, konstatera Peter.

De är bägge överens om att armaturer bidrar till både restaurangmiljön och skapar ett vacker ljus. Till följd av Thomas intresse för vackra lampor hänger alltfler armaturer på Smörgåsbord. 

– Det som är vackert är roligt att jobba med, konstaterar Thomas. 

– Det viktigaste är att restaurangen har en belysning som tar plats i rummet, avslutar Peter.