DSC_1065

Vinet går som en röd tråd genom designen och hotellets varumärke. Designern Jan Söder, berättar mer om hotellet som öppnar i januari 2016.

 

-Ett hotel måste ha en tanke, en själ. Det byggs jättesnygga hotell men många har ingen story, säger designern Jan Söder som tillsammans med Lina Östlundh tagit fram koncept och inredning till nya The Winery Hotel, i närheten av Friends Arena utanför Stockholm. Det är vinet som står i fokus på The Winery Hotel. Idén ska ha kommit som en vision till hotellmagnaten Einar Söder när han tittade på tomten. Einar har ett långt förflutet i hotellbranschen med hotell som Nordic Light och Nordic Sea bakom sig. Tillsammans med ytterligare två delägare, hotellfamiljen Östlundh och Mats Ruhne med vingården Terreno, samt fastighetsbolaget Fabege och kommunens välsignelse, togs första spadtaget till The Winery Hotel i april 2014. Ett vineri i en storstad, i ett land nästan utan egen vinproduktion kan låta märkligt. Men det finns förlagor, urbana vinerier, runt om i världen. Till exempel New York City Winery.

– När vi var där fick dom sin leverans med backar fulla med vindruvor. Tänk dig en bakgård i New York full backar med vindruvor. De hade körts med kylbil från Kalifornien och togs sedan om hand efter konstens alla regler i vineriet, berättar Jan. Det är lite så det kommer att funka på The Winery Hotel. Bakom en glasvägg bakom baren ser man rakt in i vineriet. De rostfria tankarna är färdiginstallerade. Och under 2016 kommer de första druvorna från olika länder i Europa att pressas och börja jäsas. Målsättningen är att alla gäster som kliver in på hotellet ska veta lite mer om vin när de lämnar det.

– Det här är hjärtat i verksamheten, säger Jan om lobbyn. Han beskriver den som en mix av warehouse och saluhall. Man har både tittat på gamla tegelfabriksbyggnader i Brooklyn i New York men har också gjort flera resor till Toscana för att se på vinerier.

– Vi har använt många äkta material, läder, trä, stålbalkar, golvet är putsad betong, väggarna är täckta av ett handslaget danskt tegel, säger han och förklara hur dom gett lokalen värme med färgskalor i olivgrönt och bränd jord. Lobbyn kan beskrivas som ett möte mellan ytterligheter – å ena sidan det industriella och hårda, å andra sidan den traditionella vingården. Å ena sidan modern och avskalad och andra sidan varm och ombonad. Samtidigt finns det en stor omsorg i detaljer, tunga fina radiatorer från England, specialbyggda vinställ och receptionsdisken som designmässigt flörtar med en vintunna.

Så hur ser förhållandet ut mellan design och hur man skapar upplevelser?

-En upplevelse för mig är ett hotell med en skön känsla och atmosfär. Det handlar inte bara om snygga möbler utan det är personalens bemötande. Att alla förstår varumärket, säger han och betonar hur viktigt det är att man förmedlar varumärket till personalen – så att alla får passionen.

– Då får alla mer go och känsla, säger han. Upplevelsen här är vinet i fokus. Men det är många delar som ska hänga ihop. Designen är jätteviktig. Atmosfären. Vinet. Maten. Det här ska vara en destination.

Podcast_icon_grey_krogMer om THE WINERY HOTEL. Lyssna på intervjun med Jan Söder på Krogs podcast. Klicka här.

Kök och speciallösningar

Vad har ni levererat till The Winery Hotel?

Thomas Furu Smörgåsbord

Thomas Furu
Smörgåsbord

Vi har levererat all köksutrustning – maskiner, bänkar, kyla, diskrum, bageri – och till baren. Det är Kökspennan som ritat köket och vi har anlitat Kema som bland annat byggt kylbänkar.

Är det något som har skräddarsytts?

– Vi har satt in en otroligt fin spis av märket Paul Charvet som kommer ifrån Frankrike. Även köksluckan är specialbyggd och en del andra detaljer.

Vad har varit speciellt med det här projektet?

DSC_0970 copy– Det har varit väldigt kul och en bra arbetsgrupp. Alla nybyggnationer är omfattande projekt med många olika leverantörer. Utmärkande för det här hotellet är att man har redan från starten tänkt långsiktigt och valt att satsa på kvalitet.

 

Tänker du också bygga ett grymt lyxhotell? Eller kanske du behöver uppdatera lösöret på din restaurang? Kontakta Smörgåsbord.

Ring: 08 – 545 126 00

www.smorgasbord.com 08-545 126 00